MijnLeerlijn Leerdoelencyclus

De Leerdoelencyclus als fundament

De kracht van MijnLeerlijn zit in de cyclische aanpak:

Plannen – Stel leerdoelen op per periode en vakgebied
Aanbieden – Koppel leeractiviteiten aan concrete doelen
Volgen – Houd per leerling de voortgang bij
Evalueren – Analyseer per groep, vak en periode
Bijstellen – Pas doelen en aanbod aan op basis van inzichten

Onze cyclus voor Leerdoelgericht Onderwijs

Kies het curriculum dat bij je past!

Er zijn meerdere manieren om te starten met MijnLeerlijn. Je kunt werken met eigen doelen, de methodes volgen of ons LVS-curriculum gebruiken. Voor elk vakgebied kun je een andere keuze maken. Het curriculum kan ten allen tijde door de school zelf worden aangepast. Zo is er altijd een manier die past bij jouw onderwijs.

METHODES

Het is mogelijk om iedere methode in MijnLeerlijn te zetten. Op deze manier heb je de houvast van je methode maar wel de mogelijkheid om deze eigen te maken en aan te vullen met andere materialen die in de school aanwezig zijn.

Keuzes maken in je aanbod en bijsturen vanuit inzicht

De leerling is betrokken en heeft inzicht in zijn leerproces

Onderwijs organiseren in plaats van repareren

LVS CURRICULUM

Een curriculum waarbij rekening wordt gehouden met de landelijke leerdoelen (Kerndoelen en tussendoelen van SLO) en referentieniveaus. De school kan deze geheel eigen maken en alle materialen die in huis zijn eraan koppelen.

Altijd direct zicht op de ontwikkeling per groep en leerling

Borgen en delen van jouw kennis, passende activiteiten, werkvormen en mooie (extra) materialen

Een compleet persoonlijk portfolio over en voor de leerling

EIGEN DOELEN

Wanneer je als school al eigen leerdoelen hebt opgesteld, kunnen deze in MijnLeerlijn worden gezet. Onze curriculum-specialisten helpen je graag om deze leerdoelen op een passende manier in het systeem te integreren.

Sluit aan op ieder onderwijstype en organisatievorm

We vertrekken vanuit de huidige situatie en gaan op weg naar de gewenste vorm

Wanneer je als school al eigen leerdoelen hebt opgesteld, kunnen deze in MijnLeerlijn worden gezet. 

Alles van MijnLeerlijn is te combineren met leerlijnen van bestaande methodes, (eigen)leerlijnen en leerroutes zoals;

 

MijnLeerlijn zorgt ervoor dat er inzichtelijk en georganiseerd les gegeven kan worden vanuit de leerdoelen met verschillende leerlijnen. Methodes, materialen en software kunnen wij effectiever en passend inzetten als bron, oefenmiddel en verrijking.

De Grondtoon – Bunschoten

Door MijnLeerlijn kunnen wij nu op een prachtige manier de ontwikkeling van onze kinderen in beeld brengen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat wij van de onderwijsinspectie, na twee keer een zeer zwak te hebben gekregen, nog geen jaar na de start met MijnLeerlijn een mooie voldoende hebben gekregen. Een prachtige resultaat en samen gaan we ons verder ontwikkelen.

                                                                                               Montessori Kindcentrum LEF – Utrecht

Waar we voorheen enkel de methode volgden, merk ik dat we nu vanuit inzicht keuzes kunnen maken met de methode als middel.

De Distelvlinder – Culemborg

Tijdens het leren werken met MijnLeerlijn wordt het team steeds meer curriculum-bewust en wordt de leerlijn gevuld met activiteiten die passen bij onze visie..

De nieuwe draai – Heerhugowaard

Door de leerdoelen centraal te stellen, kunnen we goed aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. MijnLeerlijn helpt ons inzicht geven in de leerlijnen en het vormen van instructiegroepen op niveau. Het werken met MijnLeerlijn geeft ons de vrijheid om methodes los te laten en zelf lessen te ontwerpen, passend bij de leerdoelen waaraan gewerkt wordt binnen een bepaalde periode.

CBS de Wereld – Berkel en Rodenrijs

“Voor iedere leerling is het belangrijk dat de leerkracht bepaalt welke les belangrijk is. Daarvoor zijn concrete leerdoelen en zicht op de leerlijn essentieel.”

– Dirk Jan de Graaf – Leraar CBS de Grondtoon

UITGELICHT