MIJNLEERLIJN
Gebruikers ervaringen:
MijnLeerlijn zorgt er met Leerdoelgericht Onderwijs en de software voor dat er inzichtelijk en georganiseerd les gegeven kan worden vanuit de leerdoelen met verschillende leerlijnen. Methodes, materialen en software kunnen wij effectiever en passend inzetten als bron, oefenmiddel en verrijking. De leerkrachten zijn curriculum bewust bezig met hun vak en geven aan zelf meer toe te kunnen voegen aan hun lessen. Dit maakt het onderwijs aan de leerling passender en rijker. Als school komen wij hiermee tegemoet aan de onderwijsbehoefte van (bijna) ieder kind en zien wij een positieve uitwerking op het welbevinden, de persoonlijke ontwikkeling en de betrokkenheid van onze leerlingen.
In onze montessori-klassen werken leerlingen uit verschillende jaren ieder aan een veelheid van leerdoelen. Door het gebruik van MijnLeerlijn zie ik als leerkracht in 1 oogopslag wie nog met welke doelen bezig is en welke leerlingen ik aan de instructietafel moet vragen voor een les. Dat geeft mij overzicht en daarmee rust. En ook mijn duo kan de volgende dag zonder uitgebreide overdracht met de groep aan de slag. MijnLeerlijn geeft ons het inzicht en de handvaten om weer echt een montessori school te zijn.
Wij zijn dit schooljaar gestart met MijnLeerlijn. Het mooie aan dit proces is dat wij als team echt weer inzicht krijgen in wát we de leerlingen nu precies leren en waarom. Je leert doelen formuleren en kritisch kijken naar het gebruik van je methodes. Niet alleen je leerlingen worden weer eigenaar van het onderwijs maar wij als school ook; je hebt zelf regie op je aanbod en bouwt zelf je gouden curriculum aan de hand van de kerndoelen en tussendoelen. Een veranderproces brengt altijd wat onrust met zich mee; je moet leren en durven loslaten en echt met elkaar in gesprek zijn en blijven. Werken met MijnLeerlijn is een schoolbreed veranderingsproces waar iedereen een taak en rol heeft. De begeleiding die er vanuit de organisatie wordt gegeven is praktisch, helpend en draagt bij aan de verdere ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs.
Wij zijn nu met ons zesde leerjaar met MijnLeerlijn bezig. En het bevalt ons uitstekend. In onze onderwijspraktijk werken we met (65) hoogbegaafde leerlingen, allemaal met eigen onderwijsbehoeften en passende leerlijnen. Door MijnLeerlijn hebben de vier coaches, de leerkrachten, ouders en de leerlingen zelf! inzicht in het leren. We merken dat het eigenaarschap van de kinderen toeneemt. Het systeem vergemakkelijkt eveneens het jaargroepoverstijgend-werken. We hebben Scooltool zien groeien tot wat MijnLeerlijn nu is… Tof om te merken dat het blijft doorontwikkelen.
Wij werken nu een aantal maanden met MijnLeerlijn. We hebben hiervoor gekozen na aanschaf van de Rekenkast van AVE-ik, om overzicht te hebben van de aangeboden doelen en de ontwikkeling van de leerling te zien. We zijn gestart met het in beeld brengen van de leerdoelen binnen ons rekenonderwijs. Als Montessorischool vinden we de lijn van Montessori hierin erg belangrijk, maar daarnaast hebben we ook gekeken naar de doelen die gevraagd worden in de LVS-toets (wij gebruiken IEP). Het bijhouden van de statussen van de leerlingen geeft ons nu al inzicht in het rekenonderwijs. Doordat we nu zelf eigenaar van het rekenproces zijn, maakt het ons kritischer. Dit komt doordat we dankzij MijnLeerlijn kritischer kijken naar het wat, waarom en hoe we de rekendoelen aanbieden. We gaan ook de andere vakgebieden in MijnLeerlijn integreren zodat we een mooi inzicht krijgen in ons gehele aanbod en iedere leerling in beeld hebben. Van daaruit kunnen we (steeds) keuzes maken met betrekking tot het organiseren.
Het duidelijke overzicht dat MijnLeerlijn verschaft in de status van alle leerdoelen van de leerlingen, geeft mij de mogelijkheid om keuzes te maken waar ik mijn tijd het meest efficiënt inzet. Daarnaast zien leerlingen zelf ook wat er (nog) van hen verwacht wordt, iets wat hun eigenaarschap enorm vergroot. De volgende stap die we nu gaan maken is om binnen MijnLeerlijn nog duidelijker te maken wat er per doel van leerlingen verwacht wordt (succescriteria), zodat ze nog gerichter (zelfstandig) aan de slag kunnen. MijnLeerlijn geeft ons het inzicht en de handvaten om weer echt een montessori school te zijn.
Voor onze school zorgt MijnLeerlijn ervoor dat we echt in gesprek moeten gaan over het onderwijs, onze doelen en de organisatie. Als leerkracht moet je kritischer kijken naar het leerdoel, de strategie en de verwerking, waardoor je veel gerichter kan werken. Als leerkracht, en vooral als team, moet je alle krachten gaan bundelen om samen krachtig onderwijs vorm te geven. Dit doen we stapje voor stapje, met vallen en opstaan, maar we blijven steeds groeien!
Sinds we met MijnLeerlijn zijn begonnen hebben onze leerkrachten weer inzicht gekregen in de leerlijnen. Hierdoor kunnen ze makkelijker aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Doordat ze in één overzicht kunnen zien welke leerlingen aan welke instructie toe zijn, sluit de instructie altijd aan bij de behoeften van de leerlingen. Hierdoor zijn de instructies effectiever en worden leerdoelen makkelijker behaald. De leerkrachten staan weer in hun kracht en zijn weer bezig met wat ze het liefste doen: lesgeven.
© 2024 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy