MIJNLEERLIJN
Gebruikers ervaringen:
Een paar jaar geleden hebben we binnen ons bestuur met elkaar afgesproken dat we vanuit leerlijnen wilden gaan werken en onze leerlingen een beredeneerd aanbod willen bieden. Mooie ambitie, maar dan heb je wel een instrument nodig dat je helpt met zicht houden op de ontwikkeling van de leerlingen. In onze zoektocht naar zo’n instrument kwamen we MijnLeerlijn op het spoor. De eerste school in ons bestuur werkt hier inmiddels mee en andere scholen zijn zich erop aan het oriënteren. Krachtig aan MijnLeerlijn vind ik als kwaliteit en beleidsadviseur vanuit het bestuur, dat je niet alleen een digitaal platform koopt, maar heel goed wordt begeleid in het inrichten ervan, passend bij je eigen visie gedurende het hele implementatieproces.
MijnLeerlijn zorgt er met Leerdoelgericht Onderwijs en de software voor dat er inzichtelijk en georganiseerd les gegeven kan worden vanuit de leerdoelen met verschillende leerlijnen. Methodes, materialen en software kunnen wij effectiever en passend inzetten als bron, oefenmiddel en verrijking. De leerkrachten zijn curriculum bewust bezig met hun vak en geven aan zelf meer toe te kunnen voegen aan hun lessen. Dit maakt het onderwijs aan de leerling passender en rijker. Als school komen wij hiermee tegemoet aan de onderwijsbehoefte van (bijna) ieder kind en zien wij een positieve uitwerking op het welbevinden, de persoonlijke ontwikkeling en de betrokkenheid van onze leerlingen.
Op Kindcentrum De Nieuwe Draai willen we graag leerdoelgericht werken. Bij de start van het kindcentrum, met kleine aantallen kinderen, konden we dit heel goed zelf bijhouden. Toen we groeiden, moest er een middel komen dat ons hielp inzicht te creëren en overzicht te behouden.
Daarbij vinden wij het belangrijk dat we vrijheid en keuzes in ons aanbod houden, passend bij onze visie. Dit kan met MijnLeerlijn. We vinden het ook belangrijk dat kinderen kunnen excelleren in stukken van de leerlijn, MijnLeerlijn zorgt ervoor dat je met Rekenen verder kunt, terwijl je bij Spelling nog extra mag oefenen.
Tijdens het leren werken met MijnLeerlijn wordt het team steeds meer curriculum-bewust en wordt de leerlijn gevuld met activiteiten die passen bij onze visie.
In onze montessori-klassen werken leerlingen uit verschillende jaren ieder aan een veelheid van leerdoelen. Door het gebruik van MijnLeerlijn zie ik als leerkracht in 1 oogopslag wie nog met welke doelen bezig is en welke leerlingen ik aan de instructietafel moet vragen voor een les. Dat geeft mij overzicht en daarmee rust. En ook mijn duo kan de volgende dag zonder uitgebreide overdracht met de groep aan de slag. MijnLeerlijn geeft ons het inzicht en de handvaten om weer echt een montessori school te zijn.
Wij zijn nu met ons zesde leerjaar met MijnLeerlijn bezig. En het bevalt ons uitstekend. In onze onderwijspraktijk werken we met (65) hoogbegaafde leerlingen, allemaal met eigen onderwijsbehoeften en passende leerlijnen. Door MijnLeerlijn hebben de vier coaches, de leerkrachten, ouders en de leerlingen zelf! inzicht in het leren. We merken dat het eigenaarschap van de kinderen toeneemt. Het systeem vergemakkelijkt eveneens het jaargroepoverstijgend-werken. We hebben Scooltool zien groeien tot wat MijnLeerlijn nu is… Tof om te merken dat het blijft doorontwikkelen.
Het duidelijke overzicht dat MijnLeerlijn verschaft in de status van alle leerdoelen van de leerlingen, geeft mij de mogelijkheid om keuzes te maken waar ik mijn tijd het meest efficiënt inzet. Daarnaast zien leerlingen zelf ook wat er (nog) van hen verwacht wordt, iets wat hun eigenaarschap enorm vergroot. De volgende stap die we nu gaan maken is om binnen MijnLeerlijn nog duidelijker te maken wat er per doel van leerlingen verwacht wordt (succescriteria), zodat ze nog gerichter (zelfstandig) aan de slag kunnen. MijnLeerlijn geeft ons het inzicht en de handvaten om weer echt een montessori school te zijn.
Voor onze school zorgt MijnLeerlijn ervoor dat we echt in gesprek moeten gaan over het onderwijs, onze doelen en de organisatie. Als leerkracht moet je kritischer kijken naar het leerdoel, de strategie en de verwerking, waardoor je veel gerichter kan werken. Als leerkracht, en vooral als team, moet je alle krachten gaan bundelen om samen krachtig onderwijs vorm te geven. Dit doen we stapje voor stapje, met vallen en opstaan, maar we blijven steeds groeien!
Sinds we met MijnLeerlijn zijn begonnen hebben onze leerkrachten weer inzicht gekregen in de leerlijnen. Hierdoor kunnen ze makkelijker aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Doordat ze in één overzicht kunnen zien welke leerlingen aan welke instructie toe zijn, sluit de instructie altijd aan bij de behoeften van de leerlingen. Hierdoor zijn de instructies effectiever en worden leerdoelen makkelijker behaald. De leerkrachten staan weer in hun kracht en zijn weer bezig met wat ze het liefste doen: lesgeven.
Sinds de start van onze school werken wij met MijnLeerlijn. Bij ons op school werken kinderen in heterogene units aan hun eigen ontwikkeling. Door de leerdoelen centraal te stellen, kunnen we goed aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen. MijnLeerlijn helpt ons inzicht geven in de leerlijnen en het vormen van instructiegroepen op niveau. Het werken met MijnLeerlijn geeft ons de vrijheid om methodes los te laten en zelf lessen te ontwerpen, passend bij de leerdoelen waaraan gewerkt wordt binnen een bepaalde periode.
© 2024 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy