Wanneer is een leerdoel thuis behaald?
Nu het ‘onderwijs op afstand’ voortduurt, is het nog noodzakelijker om na te denken over de rest van dit schooljaar. Dat betekent als eerste keuzes maken in het lesaanbod voor de leerlingen en dan het liefst de juiste!
Op 16 maart waren er nog ongeveer 14 lesweken tot aan de zomervakantie. Als de school weer open zou gaan na de meivakantie zijn er nog 9 lesweken over. Dit betekent dat je vijf lesweken, oftewel een gemiddeld blok in de methode, aan fysieke lestijd kwijt bent. Ga maar na hoeveel instructies, extra hulp en opdrachten je normaal als leerkracht behandeld in die tijd. En denk maar even niet aan de leerlingen die aan die normale lestijd niet genoeg hebben.
De leerlingen en ouders doen echt hun best, maar met alle goede wil van de wereld lukt het niet om de schoolsituatie thuis te creëren. Hoe goed adaptieve software, een methode of oefenpakket ook is. Ik zie het bij mijn eigen zoontje van vijf en hoor het van andere ouders door heel Nederland.
Daarbij is het voor de leerkracht bijna onmogelijk met al die verschillende dashboards, producten en materialen om op de ‘normale’ manier het overzicht te bewaren en het juiste inzicht te krijgen. Daarom pleit ik ervoor om keuzes te gaan maken, om na te denken over het vervolg van dit schooljaar, dus niet alleen de situatie nu, maar tot de zomervakantie. In mijn vorige post “Minder onderwijstijd, wat nu?” heb ik het al gehad over de keuzes in leerdoelen en het creëren van inzicht.
Wanneer je inzicht in de leerdoelen hebt moet je nadenken over de vraag; Wat is er nodig om het leerdoel te behalen voor de leerling? Denk daarbij aan de materialen, opdrachten en eisen bij het leerdoel. Maak het haalbaar, beter, eenvoudiger en toets het juist op een andere manier. Want als leraar ben jij de beslissende factor om te bepalen of een leerling klaar is voor het volgende leerdoel. Jij weet wat de leerling kan en of het een doel beheerst. Zo houd jij controle over de lesstof.
Die controle is hard nodig. Aan de ene kant om de leerling thuis effectief met zijn onderwijstijd om te laten gaan en aan de andere kant om zo de rest van het onderwijs die dit jaar nog op school wordt gegeven maximaal te benutten.
Want over één ding is iedereen het eens. De ‘normale’ gang van zaken, het klassikale lesgeven, weer oppakken gaat niet werken zodra ze weer op school zijn. Maak duidelijke keuzes en gebruik nu de tijd om jezelf en je team voor te bereiden op de rest van het schooljaar en niet alleen de situatie die er nu is.
MijnLeerlijn kan daarbij helpen, neem contact met ons op, we staan voor je klaar.
Meer weten hoe je met MijnLeerlijn binnen uur onderwijs of afstand heb geregeld? Kijk dan dit filmpje:
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!