Zowel de leerkracht als de leerling heeft nu het inzicht om te kunnen organiseren.
Voor de leerkracht:
Doordat de leerlingen aan leerdoelen gekoppeld zijn zie je in één overzicht in MijnLeerlijn welke leerlingen met dezelfde leerdoelen aan de slag zijn, wie er (tegelijk) behoefte heeft aan een lesje, met hoeveel leerdoelen je klas bezig is en nog veel meer. Wat je hier voornamelijk ziet is de haalbaarheid van wat je wil organiseren. Welke keuzes moeten we maken en welke gevolgen hebben deze keuzes?
Voor de leerling:
In het Persoonlijk Leerdoelen Plan van de leerling staan de leerdoelen waar hij aan kan werken. De leerling kan zelf bepalen aan welk doel die gaat werken maar ziet wel wat de succescriteria is en welke middelen hij zou kunnen gebruiken om het doel te behalen.
De vrijheid in gebondenheid geeft de leerkracht en de leerling de ruimte om samen de route uit te stippelen die nodig is voor het beste resultaat.
Maar iedere stap die genomen wordt is te analyseren om zo het haalbaar te maken binnen het organiseren voor iedereen die betrokken is.