MijnLeerlijn is praktisch in te zetten bij de verschillende instructiemodellen en werkwijze. De basis bestaat uit meetbare, concrete leerdoelen. Deze kunnen uit de gebruikte methodes, leerroutes, adaptieve software komen of door de school zelf gesteld worden. De verschillende statussen van een leerdoel kunnen uitstekend ingezet worden om de verschillende fasen inzichtelijk te maken. Daarbij gaat het om de start tot aan het controleren van begrip en het behalen van een leerdoel. De leerkracht en eventueel de leerling kunnen dit proces eenvoudig volgen en daarop de onderwijstijd inrichten.
Met MijnLeerlijn zijn de leeropbrengsten op doelniveau inzichtelijk. De grip op de groep voor de leerkracht wordt daardoor vergroot. Met dit inzicht wordt het ook mogelijk om specifiek aan leerkrachtvaardigheden te werken. Met het gebruik van MijnLeerlijn wordt de leerkracht het belangrijkste instrument in de groep. Die kan specifieke keuzes maken in aanbod, aanpak, leer- en oefentijd en toetsing. De leerdoelen uit de methodes of software vormen het middel, het verhogen van de opbrengsten het doel. De opbouw van MijnLeerlijn zorgt ervoor dat de leerkracht als vanzelf de kennis van de leerlijnen vergroot.
In sCoolFacts kan de data geraadpleegd worden op leerling-, groep- of leerjaarniveau. Aparte groepsplannen, blokplannen of leerlingoverzichten zijn daardoor overbodig. De data uit MijnLeerlijn kan uitstekend gebruikt worden in de analyses.