Ryanne Acket: “Door het volgen van de methode gaat een stuk van je kritische houding verloren.”
Michel de Hond gaat samen met Dirk-Jan de Graaf in een lerarenkamer in gesprek met onderwijsprofessionals over het organiseren van basisonderwijs. Waar liggen kansen? Wat zijn de uitdagingen? Wat komt er allemaal op het onderwijs af? Ze bespreken de actualiteit en hebben iedere week een gast die werkzaam is in het basisonderwijs.
Methode anders gebruiken
Ryanne Acket, directeur van de Dr. Maria Montessorischool in huizen,vertelt over de mooie kwaliteitsslag die aan het maken is met haar team. “Als team moeten wij leren om te vertragen in de leerstof. Binnen het onderwijs, dus ook in het Montessori, zijn de methodes er steeds verder ingeslopen. Daar zijn we rigide van geworden en in de klas zie je dat alle kinderen, maar alles moeten doen. Kinderen verliezen hierdoor plezier in het leren en moeten soms er echt doorheen gesleurd worden. Dat willen wij anders.” Daarbij benadrukt ze dat het belangrijk is om de goede dingen uit te werken en vernieuwingen de tijd te geven.
NPO gelden
Met het NPO-geld gaat de school onder andere aan de slag met Leerdoelgericht Onderwijs. In eerste instantie om de leerlijnen binnen de school inzichtelijk te maken, de leerkracht meer autonomie te geven en de leerlingen fijnmaziger te volgen in het leerproces. Ryanne: “Met Leerdoelgericht Onderwijs kunnen wij de methode anders gaan gebruiken. De leerkracht verliest bij het volgen van de methode een kritische houding, want wat moet je aanbieden binnen al die leerdoelen? Veel gaat vanuit een stukje veiligheid en onder het mom van ‘ik bied het maar aan’. Vanuit Montessori weten we dat niet alle kinderen in dezelfde pas lopen, maar volgens mij geldt dat voor iedere school. Daar willen we weer mee aan de slag”.
Luister De Lerarenkamers, de podcast! met Ryanne Acket.
Wil jij onze volgende gast zijn of heb je een interessant onderwerp? Klik op de button of stuur ons een e-mail via: contact@delerarenkamers.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!