De Leerdoelencyclus van MijnLeerlijn

De leerdoelencyclus is de kern van MijnLeerlijn. Door hier als team structureel mee te werken, bouw je aan een krachtig en doelgericht curriculum dat aansluit bij je leerlingen én je onderwijsvisie.

Plannen: leerdoelen selecteren

  • Verdeel per vakgebied de leerdoelen voor een periode (bijv. 5 periodes, van vakantie tot vakantie)

  • Bepaal per vakgebied of je werkt met methodedoelen, eigen doelen of een combinatie

Wat levert dit op?
Een helder en gedeeld focuspunt voor de komende periode.

Aanbod koppelen: activiteiten en succescriteria

  • Koppel leeractiviteiten en instructies aan de gekozen doelen

  • Formuleer succescriteria: waaraan zie je of een doel behaald is?

  • Maak onderscheid tussen cruciale doelen en aanbodsdoelen
  • Werk met bestaande methodes, eigen materiaal of eigen middelen

Wat levert dit op?
Lesaanbod sluit beter aan op de doelen en de behoefte van je leerlingen.

LEERLINGEN KOPPELEN

Leerlingen koppelen aan leerlijnen

Als je als school de methode of software als bron gebruikt heb je inzicht in de leerdoelen en leerlijnen. De leerlingen kan je daarna koppelen aan het niveau of de periode in de leerlijn. Dit kan voor een geheel vakgebied zijn, maar ook per deelgebied. Daarbij kan je ook kiezen om een vak- of deelgebied uit te zetten. Voor een leerling of een groep leerlingen kan het aanbod eenvoudig afgestemd worden op een referentie-, uitstroom- of onderwijsniveau.

“Wij kunnen direct zien waar iedere leerling zit in zijn leerlijnen. Daardoor zijn ook de kwaliteitsgesprekken die ik voer als IB-er met de leerkrachten veel concreter geworden.”

Louisa ter Beek – IB VCO Bunschoten

Volgen: inzicht in de voortgang

  • Houd per leerling statussen bij

  • Gebruik observaties, werk, toetsen en gesprekken om doelen op behaald te zetten

  • Volg de ontwikkeling op leerling-, groeps- en schoolniveau

Wat levert dit op?
Je weet waar je leerlingen staan én waar je extra aandacht nodig is.

Analyseren: per periode reflecteren

  • Analyseer na elke periode welke doelen niet behaald zijn

  • Bedenk wat je met de niet behaalde doelen doet en welke gevolgen dit heeft voor je planning
  • Bespreek: wat werkte goed? Wat niet? Waar zitten hiaten?

  • Kijk naar LVS-resultaten in relatie tot de leerdoelen

Wat levert dit op?
Inzicht om gericht bij te sturen op leerling-, team- of schoolniveau.

LEERLING PORTFOLIO

Bijstellen: curriculum verbeteren

  • Pas het aanbod aan: doelen splitsen, schrappen of toevoegen

  • Leg schoolafspraken vast en maak keuzes bewust

  • Bouw zo aan een eigen, levend curriculum

Wat levert dit op?
Een curriculum dat steeds beter aansluit op je leerlingen én je onderwijsdoelen.

OUDERBETROKKENHEID

In de praktijk:

  • Leerkrachten hebben direct zicht op waar leerlingen staan

  • IB’ers ondersteunen doelgericht met data en overzicht

  • Schoolteams ontwikkelen een gedeelde taal over goed onderwijs

Met de leerdoelencyclus van MijnLeerlijn werk je cyclisch, onderbouwd en samen. Zo ontstaat onderwijs dat werkt – voor leerlingen én leerkrachten.

KENNIS SCHOOLBREED OPSLAAN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

MijnLeerlijn lerarentekort

Inzicht in de leerlijnen

Eigenaar van het leerproces

“Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”

Software

Eigenaar van het leerporces

Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”