De grootste uitdaging bij het organiseren van Montessori-onderwijs zit in de keuze tussen de Lijn van de Leerkracht en de Lijn van de Leerling. In de praktijk wordt er vaak gekozen voor de één of de ander.
Wanneer een school De lijn van de leerkracht volgt, dan volgen ze de leerdoelen die naar het gewenste uitstroomprofiel toe werken. Dit varieert van 1F tot 2S en 3F. Dit gaat dus verder dan 1S en 2F waar, vanuit de overheid, het basisonderwijs stopt.
Wanneer een school De lijn van de leerling volgt, dan staan de leerdoelen centraal waar de leerling aan wil werken en niet de referentieniveaus en uitstroomprofielen.
Om het Montessori-onderwijs zo te organiseren dat het past bij de visie van Maria Montessori , haalbaar is voor de leerkracht en voldoet aan de eisen vanuit de overheid is een juiste mix tussen de lijnen noodzakelijk.
Dit kan met de training, begeleiding en ondersteunende software van MijnLeerlijn. Met daarbinnen veel ruimte voor eigen keuzes, materialen en uitvoering van de visie! De implementatie hiervan vindt plaats in duidelijke stappen.