Onderwijs vanuit niveaus
Wanneer je als school de methode of software als bron gebruikt heb je inzicht in de leerdoelen en leerlijnen. De leerlingen kunnen daarna gekoppeld worden aan het niveau of de periode in de leerlijn. Dit kan voor een geheel vakgebied zijn, maar ook per deelgebied. Daarbij kan er ook gekozen worden om vak- of deelgebieden uit te zetten voor bepaalde leerlingen. Voor een leerling of een groep leerlingen kan het aanbod eenvoudig afgestemd worden op een referentie-, uitstroom- of onderwijsniveau.
Uit de praktijk: Leerlingen koppelen aan het referentieniveau.
Een leerling van groep 8 met een uitstroom naar het vmbo-basis wordt voor rekenen gekoppeld aan de leerdoelen met het referentieniveau 1F. De leerdoelen met referentieniveau 1S worden voor deze leerling uitgezet. Enkel de leerdoelen die nu relevant zijn voor de leerling zijn zichtbaar. Door deze werkwijze is het lesaanbod eenvoudig af te stemmen op de behoefte van iedere leerling, waarbij het voor de leerkracht overzichtelijk blijft.
Door MijnLeerlijn wordt automatisch, per periode of blok, voor iedere leerling een leerroute met leerdoelen gegenereerd. Dit gebeurt op basis van waar de leerling in de leerlijn gekoppeld is. De leerdoelen staan voor de leerling per vak- en deelgebied in zijn Persoonlijk LeerdoelenPlan (PLP).
Uit de praktijk: Leerlingen doen mee met een les op een ander niveau.
Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben krijgen geselecteerde doelen van een hoger niveau in hun PLP. Wanneer de leerkracht dit doel gaat aanbieden kan de leerling uitgenodigd worden voor de instructie. Ook als er een lager doel nog niet wordt beheerst, kan de instructie nogmaals gevolgd worden.
Met MijnLeerlijn kan het maken van aparte leerroutes, plannen of overzichten overbodig zijn. Als school kan je dit zelf bepalen.