Adaptieve software is een leermiddel, maar bepaalt niet onze organisatie
Bij het leerdoelgericht onderwijs bepaal je als leerkracht het aanbod en het moment van aanbieden. Om dit mogelijk te maken heb je inzicht nodig in de leerlijnen. Wij gebruiken daarvoor MijnLeerlijn. Hierin staan al onze leerdoelen, van rekenen tot en met bewegingsonderwijs.
Bij het bepalen van het aanbod volgen wij niet klakkeloos een methode of softwarepakket. Want ook adaptieve software blindelings volgen is werken volgens een methode. Zwart-wit gezegd gaan wij nooit zomaar verder met de volgende les, opdracht of bladzijde. Continu kijkt de leerkracht wat er nodig is. Die heeft het totaalplaatje en weet wat de beste vervolgstap is voor een leerling/groep. Regelmatig werkt een leerling aan een ander vak of andere opdracht dan de groep wanneer het leerdoel behaald is. Zo kunnen we de onderwijstijd voor iedere leerling effectief maken.
Gynzy verwerkingssoftware gebruiken wij bijvoorbeeld bij de leerdoelen van rekenen en spelling. Dit soort adaptieve software is een goede ondersteuning voor de leerkracht en leerling. Het stemt de opdrachten af en biedt verschillende oefenvormen. Het geeft ook inzicht in de voortgang per opdracht of deelgebied en stelt de leerkracht in staat om direct hierop te anticiperen. De leerling krijgt direct feedback en kan snel leren van zijn fouten.
Bij ons bepaalt de leerkracht of een leerdoel behaald is en de leerling door mag, niet de software.
De organisatie van ons onderwijs staat los van de adaptieve software of methode. Wij zijn daardoor niet afhankelijk van het aanbod. We kunnen ook op andere manieren leerdoelen aanbieden of laten behalen, zonder daarbij het inzicht te verliezen.
Op deze manier blijf je als leerkracht en leerling eigenaar van het leerproces.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!